……………… 2012-2013 EĞİTİM
ÖĞRETİM YILI 9. SINIFLAR TÜRK EDEBİYATI 1.DÖNEM 2.YAZILI KAĞIDIDIR.
ADI-SOYADI:
NUMARASI/SINIFI:
SORULAR
1.Aşağıdaki tabloda boş
olan yerleri doldurunuz.(15P)
|
2. Aşağıda verilen
şiirlerde sizden istenenleri yazınız.
|
||
Hayal hayal oldu
karşımda dağlar
Eşinden ayrılan ah çeker
ağlar
Dökülmüş yapraklar
bozulmuş bağlar
Bülbülün konduğu dallar
perişan
|
Aslan kükreyişi değil
kafeste,
Bir insan yüreği saklı
bu seste,
Bu benim derdime uyan
bir beste;
Annem öldü diye ağlıyor
deniz.
|
Kalbim yine üzgün seni
andım da derinden;
Geçtim yine dün eski
hazan bahçelerinden!
Üzgün ve kırılmış gibi
en ince yerinden,
Geçtim yine dün eski
hazan bahçelerinden!
|
Ölçüsü(3P)
|
Ölçüsü(3P)
|
Ölçüsü(3P)
|
Redif(3P)
|
Redif(3P)
|
Redif(3P)
|
Kafiye(4P)
|
Kafiye(4P)
|
Kafiye(4P)
|
3. Aşağıda verilen
dizelerdeki söz sanatlarını açıklayarak yazınız.(10*3=30 PUAN)
|
|
Eline geçeni aşırmaya
bak
Doğru gidenleri
şaşırtmaya bak
Herkese tuzak kur
düşürmeye bak
Şerefsizlik şeref
olduktan sonra
Hüroğlu
|
|
Bezm-i Elest'te sana secde eden ruh için
Verdiğin söze sadık, doğru giden ruh için
|
|
Belki rüyalarındır bu taze açmış güller,
Bu yumuşak aydınlık dalların tepesinde,
Bitmeyen aşk türküsü kumruların sesinde,
Rüyası ömrümüzün çünkü eşyaya siner.
|
|
4.
Aşağıda Aşık Ruhsati’nin şiirinden alınmış bir bölüm var ve bu bölümden yola
çıkarak şairin zihniyeti ve toplum düşünceleri açısından neler
söyleyebilirsiniz?(10 P)
|
|
Bir
vakte erdi ki bizim günümüz
Yiğit
belli değil mert belli değil
Herkes
yarasına derman arıyor
Deva
belli değil dert belli değil
Başım
ayık değil kederden yastan
Ah
ettikçe duman çıkıyor baştan
Harâba
yüz tuttu bezm-i gül-istan
Yayla
belli değil yurt belli değil
(bezm-i
gülistan: gülbahçesi)
|
|
5.Aşağıdaki açıklamaların başındaki boşluklara
açıklamanın hangi edebi sanata ait olduğunu yazınız.(5 PUAN)
|
|
Bir sözü birden çok gerçek anlamda kullanma
|
|
Benzetmenin ana öğelerinden sadece biriyle
benzetme yapma
|
|
Benzetme amacı olmadan bir sözü başka söz
yerine kullanma
|
|
Dizelerde atasözlerine yer verme
|
|
Bir sözcüğün hem gerçek hem de mecaz anlamda
kullanılması
|
|
3. Aşağıdaki metinleri ifade şekilleri, gerçeklikle
ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçları bakımından birbirleriyle
karşılaştırınız. (10P)
|
|
İki candarma alacakaranlıkta
köyün kenarına varınca, atlarından indiler ve dizginleri karşıdan koşup gelen
kahveci çırağına vererek, bacaklarını gere gere yürümeye başladılar. Köyün
sokaklarında kimse yoktu. Uzaktan yanık bir inek böğürmesi işitiliyordu.
Rüzgar söğüt ağaçlarının dallarında hafif mırıltılarla dolaşıyordu. Köyün
batı tarafındaki sırtları kaplayan orman, oraya çökmüş bir bulut yığını gibi
kımıldıyordu. Candarmalar kahveye girip kahveci ile yavaş sesle birkaç kelime
konuştuktan sonra dışarı çıkarak köye doğru yürüdüler. Evler büsbütün
karanlığa dalmıştı… Tam köyün öbür ucunda, ormanın başladığı yerdeki ufak bir
eve yaklaştılar.
|
Edebiyat, aşağıdaki
şekillerde tanımlanmaktadır:
1. Estetik amaçlı oldukları
kabul edilen yazılı yapıtlar bütünü.
2. Yazıldıkları ülke, çağ,
ortam, bağlı oldukları tür açısından ele alınan bu yapıtlar.
3. Bu yapıtlara ilişkin
bilgiler, incelemeler bütünü: Edebiyat dersleri.
4. Yapıtların üretilmesi,
edebiyatçının, yazarın etkinliği, mesleği.
5. Yapay, yüzey sel.
genellikle içtenlikten uzak, süslü yazı ya da söylem için kullanılır: Bütün
bu sözler edebiyattan başka bir şey değil.
6. Edebiyat yapmak, bir
konuda boş, gereksiz, süslü püslü sözler söylemek: Bırak edebiyat yapmayı da
düşündüğünü açıkça söyle.
|
İfade Şekilleri:
|
|
Gerçekle İlişkileri
|
|
İşlevleri
|
|
Yazılış Amaçları
|
NOT: HER SORUNUN DOĞRU CEVAP PUANI SORUNUN YAN TARAFINDA YAZMAKTA OLUP
SINAV SÜRESİ BİR DERS SAATİDİR.
BAŞARILAR DİLERİM.
……………………..
T.D. VE EDEB. ÖĞRT.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.